Det som i dag kalles Bag in Box ble opprinnelig skapt av William R. Scholle i 1955 for å kunne transportere og avlevere batterisyre på en trygg måte. I tillegg har BiB etter hvert fått flere andre kommersielle bruksområder som f.eks. sirup til brusdispensere, ketchup, sennep osv.
Den 20. april 1965 ble prosessen for å tappe og pakke «boks-vin» patentert av vinmakeren Thomas Angove fra Australia. Men dette systemet var mindre praktisk i forhold til det vi er vant til i dag. Den gang ble en vinen tappet i en 4,5 liters plastikkblære av polyetylen som ble plassert i en eske av bølgepapp. Det var ingen tappekran. Forbrukeren måtte derfor selv lage et lite kutt på hjørnet av blæren for å kunne servere den og så tettet man blæren med en spesiell pinne.
Så skjedde det noe i 1967 som gjorde hele prosessen med å tappe vin fra en blære mye lettere og bedre. Det året ble en tappekran av plastikk funnet opp og patentert. Det geniale med denne tappekranen, var at den sveiset til en metalpose og at den var at var lufttett, altså at den slapp ut vin men ikke luft inn tilbake til vinen. Dermed løste man problemet med luft slapp til og forringet kvaliteten på vinen (oksidasjon). Bak denne oppfinnelsen stod den australske oppfinneren Charles Malpas, sammen med Penfolds Wines.
Tappekran som er sveiset til et metallpose
De neste tre tiårene ble Bag in Boks i hovedsak foretrukket av produsenter av rimeligere viner, siden det var billigere å produsere og distribuere enn glassflasker. Dette ble også en vanlig oppfatning blant både kunder og produsenter. At BiB er en billig vin, i en billig innpakning.
I løpet av 2000-tallet begynte det å skje ting som skulle snu om på denne stereotypien. Og det var to faktorer som forsterket hverandre for å drive fram denne endringen, kvalitet og miljø. I 2003 lanserte den amerikanske produsenten Black Box Wines fra Central Coast i California, en Bag-in-Box med førsteklasses vin og forpakning. Dette skjedde samtidig som at det var blitt en økende etterspørsel etter vin i bærekraftig emballasje. Dermed hadde man lansert noe som ble en suksess, først og fremst blant mere velstående vindrikkere, men etter hvert ble dette plukket opp av øvrige konsumenter. Dermed hadde en ny trend oppstått og denne ble raskt fanget opp av andre vinprodusenter.
Kilde: Wikipedia.com